Magiczna symbolika liter
Według tradycji kombinacja znaków pisma ma siłę sprawczą, ponieważ języki pismo kreują świat równoległy do świata materialnego i pozostający z nim w pewnej relacji. Stąd wynika wiara w zaklęcia, modlitwy, amulety i magię, biblijna koncepcja słowa bożego jako początku świata i legenda o Golemie. W większości kultur imię jest tożsame z osobą, istotą żywą lub przedmiotem i odróżnia je od reszty świata, a oddanie komuś imienia oznacza kres istnienia danej osoby, lub przynajmniej poddanie jej czyjejś władzy.
Analiza zapisu bywa też podstawą technik dywinacyjnych jak żydowska gematria (od greckiego określenia geometrii) w ramach kabały, gdzie hebrajskie litery odpowiadają liczbom i określonym cechom. Kabała to po hebrajsku kabbalah od słowa kbl, które oznacza przyjmowanie wiedzy o rzeczywistości. Kabbalah jest też rozumiane jako tradycja, lub bywa wiązane z greckim słowem caballos - koń, w domyśle ciągnący wóz wiedzy. Wartość liczbowa słowa kabała zapisanego po hebrajsku to kof-alef-bet-bet-alef-lamed-alef = 137. Z czasem literom hebrajskim zostają przyporządkowane odpowiednie litery arabskie, greckie i łacińskie, które mają wspólne pochodzenie, albo są do siebie podobne fonetycznie i graficznie.
Oto sposób rozumowania zgodnie z regułami kabały. Według Żydów 13 jest liczbą szczęśliwą, ponieważ taka jest suma wartości liczbowych liter w słowie achawa, które po hebrajsku oznacza miłość. Dwie trzynastki symbolizujące pierwiastek męski i żeński są rozumiane w wymiarze kosmicznym jako dawanie i przyjmowanie. Ich suma 26 odpowiada zaś wartości liter składających się na słowo chawaja (he-waw-jod-he) oznaczające istnienie i będące anagramem JHWH (jod-he-waw-he), czyli imienia Boga. Kontynuując ten sposób rozumowania, kabaliści zwracają uwagę, że wartość liczbowa słowa tajemnica, czyli sod to 70 (samech-waw-dalet). Liczba 70 zaś jest jedną z centralnych w gematrii, służąc jako element numerologicznych rozważań oraz wynik rozmaitych operacji. Różnica 70 - 26 (czyli dwie trzynastki) daje liczbę 44 odpowiadającą hebrajskiemu słowu jeled (jod-lamed-dalet), co oznacza dziecko. Według kabalistów suma liczbowych wartości słowa ojciec aw (alef-bet) i matka em (alef-mem) również daje liczbę 44. Potomstwo ma być zatem dziełem Boga i rodziców, a zarazem tajemnicą.
Doszukiwanie się ukrytych znaczeń w nazwach i liczbach występuje niemal wszędzie. Na przykład numerologia powiązana z kalendarzem i astrologią jest praktykowana od Japonii po kabalistów i Azteków, a rzekome przekazy ukryte w znakach pisma są przedmiotem interpretacji zarówno w Chinach (na przykład w opowieściach o sędzim Di), jak i w Indiach (święte sylaby braminów, buddystów i joginów) oraz w cywilizacji zachodniej (szyfry). Znaki pisma mają walor magiczny, symbolizują początek i koniec, całość i jedność oraz złożoność świata. Nieprzypadkowo głoska a, która jest pierwsza w alfabetach to zarazem najprostszy dźwięk wydawany przez dziecko (wystarczy otworzyć usta i wypchnąć powietrze), mityczny początek świata i odpowiednik liczby 1 jako pełnia i jedność istnienia.
Symbolika hebrajskich liter według kabały oraz ich odpowiedniki arabskie, greckie i łacińskie
א alef (głowa byka) | ا alif | Α α | A a | 1 | siła, początek |
ב bet/wet (dom) | ب bejt | Β β | B b | 2 | rodzina, sklepienie niebieskie |
ג gimel (wielbłąd) | ج gim | Γ γ | C c | 3 | wyjść na zewnątrz, czynić dobro |
ד dalet (drzwi) | د dal | Δ δ | D d | 4 | otwarcie, kobiece genitalia, potomstwo, obfitość |
ה he (oddech) | ە ha | Ε ε | E e | 5 | krzyk, pytanie, brak sił |
ו waw (hak) | و waw | Φ φ | F f | 6(500) | koordynacja, męskie genitalia, seks |
U u | 6 | koordynacja, męskie genitalia, seks | |||
V v | 6 | koordynacja, męskie genitalia, seks | |||
W w | 6 | koordynacja, męskie genitalia, seks | |||
ז zajin (strzała) | ز zajin | Ζ ζ | Z z | 7 | sprzeczność, wojna, czas, cykl |
غ ghajn | Γ γ | G g | 7 | sprzeczność, wojna, czas, cykl | |
ח chet (bariera) | ح haa | Χ χ | H h | 8 | mur, zamknięcie, teraźniejszość |
ט tet (tarcza) | ط taa | Τ τ | T t | 9(300) | obrona (ewentualnie tożsama z Th) |
י jod (ręka) | ى ja | Η η | I i | 10 | brać i dawać, jedność, błogosławieństwo |
Ι ι | J j | 10 | brać i dawać, jedność, błogosławieństwo | ||
Υ υ | Y y | 10(400) | brać i dawać, jedność, błogosławieństwo | ||
כ ך kaf (dłoń) | ك kaaf | Ξ ξ | Ks ks | 20 | brać i dawać, handel, pieszczota, błogosławieństwo |
Κ κ | K k | 20(500) | brać i dawać, handel, pieszczota, błogosławieństwo | ||
ל lamed (kolec) | ل lam | Λ λ | L l | 30 | pożądać, ruszać, uczyć się, tworzyć |
ם מ mem (woda) | م mim | Μ μ | M m | 40(600) | ruch, droga, pochodzenie, tożsamość |
ן נ nun (ryba) | ن nun | Ν ν | N n | 50(700) | intymne, kobiecość, życie, potomstwo |
ס samech (drzewo) | س sin | ξι | X x | 60 | szkielet, konstrukcja, laska, kość, drabina |
ע ajin (oko) | ع ajn | Ο ο | O o | 70 | widzieć, spotykać, odkrywać, próg, źródło |
Ω ω | O o | 70 | widzieć, spotykać, odkrywać, próg, źródło | ||
ף פ pe/fe (usta) | ف baa | Ψ φ | Psi psi | 80 | mówić, przekazywać pamięć, otwierać, jeść |
Π π | P p | 80 | mówić, przekazywać pamięć, otwierać, jeść | ||
צ ץ cadi (kotwica) | ص saad | C c | 90(900) | ||
ק kof (topór) | ق kaaf | Q Q | Q q | 100 | rozdzielać, przerywać, widzieć pustkę |
ר resz (głowa) | ر ra | Ρ ρ | R r | 200 | przód, początek, wódz, intelekt |
ש zin/szin (ząb) | ش szin | Σ σ ς | S s | 300 | żuć, analizować, rzucać, strzelać z łuku |
Sz sz | 300 | żuć, analizować, rzucać, strzelać z łuku | |||
ת taw (znak) | ت taw | Θ θ | Th th | 400 | symbol, ślad, wskazać, koniec trudności, sojusz |